RESENSI BUKU
Identitas
buku:
Irah-irahan
buku : Kalangwan
Anggitanipun : P.J Zoetmulder
Dipunterjemahanaken
dening : Dick Hartoko SJ
Penerbit : Djambatan
Kandelipun
buku : XIII + 648
lembar
Kutha
Terbit :
Yogyakarta
Taun
Terbit : 1973 (
Prof. Dr. Petrus Josephus
Zoetmulder, S.J. miyos
ing Utrecht, Walanda ing tanggal 29 Januari 1906.
Piyambakipun ngudi kawruh ing Lagere School, Utrecht. Lajeng
piyambakipun nerasaken pendidikan kerohanian ing Walanda lan Yogyakarta. Ing taun 1928 nyinaosi filsafat, Basa Arab, lan Basa Sansekerta ing Ignasius College,
Yogyakarta ngantos dumugi taun 1931. Salajengipun,
piyambakipun pikantuk tugas ing Rijksuniversiteit Leiden, Walanda kagem studi
doktoral ing sastra Indonesia. Zoetmulder inggih menika penganggit buku Kalangwan
lan kamus Jawa Kuna, kekalihipun dipunterbitaken ing Basa Inggris lan Basa
Indonesia. Zoetmulder tilardonya ing Yogyakarta, 8 Juli 1995 nalika yuswanipun 89 taun.
Kalangwan nyariosaken babagan sastra-sastra
Jawa kuna.Buku kalangwan punika nggadahi 16 bab. Ing bab 12, Zoetmulder nyariosaken
babagan Mpu Prapanca lan Negarakertagama. Miturut Zoetmulder, Mpu Prapanca inggih
menika kawi ingkang kawentar ingkang nggadahi karya awujud kakawin ingkang
paling kathah dipunsinaosi. Zoetmulder mundhut pamanggih saking para ahli.
BAB
XII (kaca 440-450) sekawan atus
sekawan dasa dumugi sekawan atus seket
Prapanca
dan Nagarakrtagama
Ing bab punika ngandharaken babagan lakunipun Mpu
Prapanca. Mpu Prapanca inggihmenika pujangga ingkang nyerat babagan
piyambakipun ing pungkasan karyanipun. Piyambakipun nyariosaken babagan
wilayah-wilayah krajaan, mila karya punika dipunsebat Desawarnana.Salah satunggaling karyanipun Mpu Prapanca inggih menika
Nagarakertagama. Negarakertagama dipuntemokaken ing Lombok taun 1894(setunggal ewu wolung atus sangang dasa sekawan).
Wonten mriki dipuncariyosaken menawi Nagarakertagama dados kakawin ingkang
paling kathah dipunsinaosi, dene Mpu Prapanca dados kawi ingkang kawentar. Ing
kakawin punika surasanipun babagan Krajaan Majapait ing pamarentahanipun Hayam
Wuruk, kaluarga, kraton lan bagiyan wilayahipun.Miturut penganggit, kakawin punika
ngandaraken katrangan langsung, kadosta ingkang boten wonten ing kakawin-kakawin
sanesipun, babagan masarakat Jawa
Kuna ing wekdal tartamtu. Kakawin puniki
dipunbika kaliyan sawijining manggala ingkang dipunaturaken kagem dewa. Lajeng,
dipuncariyosaken menawi Prapanca ngandaraken maksudipun inggih menika nyerat babagan
Raja Wilwatikta (Majapahit), Rajasa nagarai ngkang dados inkarnasi dewa. Bagiyan
ingkang paling ageng saking kakawin punika dipunginakaken kagem ngandharaken lakunipun
Raja ing wilayah kratonipun.Ing mriki dipuncariyosaken menawi lakuninipun tumujun
ing wetan ngantos ing laut mbelok saking lor ning wetan. Buku punika nyariyosaken
menawi wonten ing Singasari , Prapanca ngginakaken wekdalipun kagem madosi
pawarta babagan leluhur Sang Raja. Banjur, dipuncariyosaken malih babagan
lakunipun Prapanca nalika kondur saking Singasari tumuju Majapahit, nanging
dipuncariyosaken namung sekedhik. Saking andharan-andharan inginggil, kula lan panjenengan
pikantuk sawijining gambaran ngenani babagan kakawin puniki ingkang benten saking
kakawin sanesipun. Kakawin puniki dipunanggep dados satunggalipun sumber kawruh
kagem kula lan panjenengan nyinaosi babagan Jawa abad kaping 14(sekawan welas) ingkang
boten wonten tandinganipun. Mila boten kaget menawi para sarjana dadosaken kakawin
puniki pokok telaah.Wonten mriki dipunandharaken pamanggih saking Kern lan Korm
menawi Nagarakertagama inggih menika perjanjian kaliyan Raja Rajasanagara.
Wonten mriki dipuncariyosaken menawi Prapanca punika dharmadhyaksa utawi jemaat Budha ingkang remen kaliyan kamardhikan.
Kaunggulanipun
lan kiranganipun buku:
1.
Kaunggulanipun buku:
-buku
punika lengkap sanget anggenipun ngandharaken babagan lakunipun Prapanca
-gaya
bahasa ingkang dipunginakaken mboten awrat
2.
Kiranganipun buku:
-basa
ingkang dipunginakaken awrat kagem sinau
-aluripun
mboten temtu
-tembung-tembung
ingkang dipunginakaken utawa diksi ingkang dipunginakaken awrat menawi
dipunsinaosi
Buku punika sejaktosipun diwaos dening:
Mahasiswa
utawi masarakat ingkang gadhah pendhidhikan dhuwur amargi buku punika basanipun
awrat dipunwaos lan awrat dipunmangertos.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar