Rabu, 09 Juli 2014

Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi (Pendidikan)

Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi

Fonologi merupakan ilmu yang mempelajari tentang bunyi. Menurut Kurniati (2009), fonologi secara etimologi terbentuk dari kata fon yaitu bunyi dan logi yaitu ilmu. Berikut ini merupakan kesalahna berbahasa tataran fonologis.
1.      Perubahan Pengucapan Fonem
Kesalahan
Pembenaran
1.      Ingkang kula hormati Bapak Lurah Madegondo.
[Iŋkaŋ kulↄ hormati bapa? lurah madegOndO]
2.      Urip ning dunya mung sadherma.
[urip nIŋ duñↄ mUng saᶑərm]
3.      Mangga sami haturaken raos sukur marang Gusti.
[maŋg sami haturakən raOs sukUr maraŋ gUsti]
4.      Punika tuladhanipun.
[punik tulaᶑↄnipUn]
1.      Ingkang kula kurmati Bapak Lurah Madegondo.
[Iŋkaŋ kulↄ kUrmati bapa? lurah madegOndO]
2.      Urip ning donya mung sadherma.
[urip nIŋ donñↄ mUng saᶑərm]
3.      Mangga sami ngaturaken raos sukur marang Gusti.
[maŋg sami ŋaturakən raOs sukUr maraŋ gUsti]
4.      Menika tuladhanipun.
[Mənik tulaᶑↄnipUn]
      Data diatas merupakan kesalahan pengucapan fonem, fonem yang diucapkan oleh penutur tidak sesuai dengan fonem pada bahasa Jawa yang benar.

2.      Penghilangan Fonem
No.
Kesalahan
Pembenaran
1.
Kene kuwi kalebu daerah lengganan banjir.
[kene kuwi kaləbu daerah ləŋganan banjIr]
Kene kuwi kalebu dhaerah lengganan banjir.
[kene kuwi kaləbu aerah ləŋganan banjIr]
2.
Gatekna tulada ning ngarep iki ya?
[gate?n tuld nIŋ ŋarəp iki y]
Gatekna tuladha ning ngarep iki ya?
[gate?n tulↄᶑↄ nIŋ ŋarəp iki y]
3.
Wah, ya coto tenan yen pasa ning kos.
[wah, y coto tənan yεn ps nIŋ kOs]
Wah, ya cotho tenan yen pasa ning kos.
[wah, y coʈo tənan yεn ps nIŋ kOs]
4.
Dhik Aji tuku kutuk sepuluh lan kandhange sisan.
[I? aji tuku kutU? səpulUh lam kanaŋe sisan]
Dhik Aji tuku kuthuk sepuluh lan kandhange sisan.
[I? aji tuku kuʈU? səpulUh lam kanaŋe sisan]
5.
Nek nakal-nakal tak tutuk lho kowe.
[nε? Nakal-nakal ta? tutu? Lho kowe]
Nek nakal-nakal tak thuthuk lho kowe.
[nε? Nakal-nakal ta? ʈuʈu? Lho kowe]

      Data diatas dapat dilihat berupa kesalahan fonologi yang disebabkan oleh penghilangan fonem tertentu, misalnya yang seharusnya pelafalannya menggunakan /dh/ namun hanya diucapkan dengan /d/, kemudian pelafalan yang seharusnya menggunakan /th/ hanya dilafalkan dengan /t/ saja.
  1. Penambahan Fonem

No.
Kesalahan
Pembenaran
1.
Yen bengi aku wedhi liwat kana.
[yεn bəŋi aku wəᶑi liwat kn]
Yen bengi aku wedi liwat kana.
[yεn bəŋi aku wədi liwat kn]
2.
Ibu nembe tindhak.
[ibu nəmbe tina?]
Ibu nembe tindak.
[ibu nəmbe tinda?]
3.
Dadi wong aja dhumeh.
[dadi wOŋ j umεh]
Dadi wong aja dumeh.
[dadi wOŋ j dumεh]
4.
Aji seneng karo adhek-adhek kelas.
[aji sənəŋ karo ae?-ae? kəlas]
Aji seneng karo adhi-adhi kelas.
[aji sənəŋ karo ai-ai kəlas]
5.
Mangkih mawon, Pak.
[maŋkIh mawOn, pa?]
Mangke mawon, Pak.
[maŋke mawOn, pa?]
6.
Geguritan sing diwaca Iis mau ana pirang padha ta?
[gəguritan sIŋ diwc iis mau n piraŋ pↄᶑↄ t]
Geguritan sing diwaca Iis mau ana pirang pada ta?
[gəguritan sIŋ diwc iis mau n piraŋ pↄdↄ t]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar