SENDHANG SIWANI
Walanda teka ing Indonesia kanthi ancas ngedegake
perserikatan dagang, wektu semana, perserikatan dagange Walanda sinebut VOC.
Nanging, Walanda suwe-suwe malah samsaya ngambra-ambra. Kanthi VOCne kuwi mau,
Walanda semena-mena marang rakyat pribumi. Para Walanda mung nganggep pribumi
kaya bonekane sing bisa dikongkon saksenenge lewat kerja rodi. Yen ana pribumi
sing ora manut bakalan langsung diwenehi ukuman kang abot. Ora mung kuwi,
Walanda kuwi licik uga, buktine Walanda ngadu domba para panguwasa pribumi
kanggo tujuan monopoli dagang ing Indonesia.
oOo
Kacarita jaman Mataram, ana salah sawijining kraton kang
sinebut kraton Kartosuro. Kraton kuwi dipimpin dening raja kang duweni asma
Paku Buwana III. Pas pemerintahane, rakyate padha sengsara lan kesiksa. Nanging
sang raja ora patia nggagas amarga panjenengane wis kehasut dening kumpeni, wis
manut lan percaya marang para kumpeni nganti ora kelingan nasib rakyate. Sikepe
raja kang ora nggagas nasibe rakyate iki ndadekake Raden Mas Said duka.
Senadyan Paku Buwana III kuwi maratuwane, nanging panjenengane mboten mundur
kanggo mbela nasibe para rakyat lan mbebaske rakyat saka para kumpeni kang
kurang ajar kuwi. Raden Mas Said terus
kelingan pas jamane cilik, panjenegane kelingan yen bapake diasingne Walanda
lan ora ngerti nasibe. Mula saka kuwi barang, Raden Mas Said samsaya kuwat
tekade kanggo nglawan Walanda, senadyan Paku Buwana wis menehi wanti-wanti
supaya aja wani nglawan Walanda.
oOo
Geger antarane kumpeni karo pasukan Raden Mas Said kedadeyan
tenan. Amarga kesaktiyane, Raden Mas Said sakprajurite bisa menang lawan para
kumpeni. Kumpeni mundur amarga kepontal-pontal anggone nglawan pasukane Raden
Mas Said. Ing liyan wektu, Jendral VOC njaluk karo Paku Buwana supaya ngejak Raden
Mas Said supaya gelem rukun meneh wae lewat sawijining perjanjian, yaiku
perjanjian Giyanti. VOC njaluk supaya Paku Buwana III gelem nyetujuni
perjanjian Giyanti sing isine Mataram kudu dipecah dadi loro yaiku ing
Surakarta lan Jogjakarta. Amarga Paku Buwana III ana ing pihak kumpeni, mula
panjenengane nyetujuni perjanjian mau. Nanging Raden Mas Said ora sarujuk karo
kuwi mau. Akibate, kadadeyan perang meneh antarane kumpeni karo Raden Mas Said.
Amarga sektine, para kumpeni padha ora bisa nglawan Raden Mas Said, mula saka
kadadeyan-kadadeyan kuwi mau, Raden Mas Said oleh celukan Pangeran Samber
Nyawa, amarga kasektene nalika perang. Pungkasane, Pangeran Samber Nyawa milih
ngedegage kekuwasaan dhewe kang sinebut Mangkunegaran, nanging Paku Buwana III
wis wanti-wanti yen kedudukane Pangeran Samber Nyawa ning ngisore raja lan ora
bisa nggantekne dadi raja ing kraton.
oOo
Kumpeni ora kentekan akal supaya bisa ngalahake Pangeran
Samber Nyawa. Mula, senadyan Pangeran Samber Nyawa wis diwenehi wilayah otonom
dewe, nanging kumpeni isih wae ngrusuhi kakuwasaane Pangeran Samber Nyawa. Nganti
sawijining dina, ana uwong kang lungguhan tapa ana ing ngisor wit ringin ning
alun-alun kraton. Jaman semana, wong kang arep njaluk wewarah, pitulung utawa
arep protes marang pamarentah kudu tapa ing ngisor wit ringin ning alun-alun
kraton.
“Atur sembah kula, Gusti.” Abdi kraton ujug-ujug sowan.
“Ana perlu apa?” Pangeran Samber Nyawa mangsuli.
“Nyuwun sewu, Gusti. Kula badhe matur menawi wonten rakyat ingkang
tapa wonten wit ringin Alun-alun.
“Rene,
wis ndang gage gawanen mrene.”
“Sendhika dhawuh,
Ndara.”
Sing tapa mau
dijak madhep Pangeran Samber Nyawa.
“Sembah
kula, Gusti.” Ujare wong tapa kuwi.
“Ana apa
rakyatku, kok kowe nganti tapa ning ngisor ringin?”
“Sakderengipun kula nyuwun pangapunten, Gusti. Kula badhe matur
menawi kula, kaluarga, sedherek, lan kanca-kanca kula sampun boten kiyat
kaliyan aturan Walanda. Awit para Walanda dhawuhi supados tiyang-tiyang Pribumi
nyambut damel saben dintenipun boten ngertos wayah. Sanesipun, para Walanda
inggih nemtokake pajek ingkang awis sanget.” Critane wong tapa karo nangis.
“Kurang ajar para Walanda kuwi! Sak senenge nggawe aturan dhewe. Aku
ora lila wargaku dikaya mengkono. Abdi, ndang siyapna para prajurit kanggo
perang nglawan Walanda!”
“Sendhika
dhawuh, Ndara.”
Abdi banjur lunga
nglumpukake prajurit lan nglatih para prajurit kanggo perang nglawan Walanda.
“Wis, saiki kowe
balia, tenangna pikirmu ya.”
“Matur nuwun, Gusti. Nanging, menawi kula lan kanca-kanca kula tumut
mbiyantu perang kados pundi, Gusti.”
“Oleh banget. Yen
bisa malah nggawaa kanca sak akeh-akehe.”
“Nggih, Gusti.”
Pangeran Samber
Nyawa sakprajurit nyiapne sakkabehane kanggo nglawan Walanda lan gage-gage metu
saka kraton.
oOo
Perang antarane prajurite Pangeran Samber Nyawa lan para
Walanda kedadeyan tenan. Kumpeni wis padha nyiapake gegaman supaya ora kalah
meneh nglawan Pangeran Samber Nyawa. Anggone perang, para Walanda nganggo
piranti perang sing sarwa canggih lan modern
kaya granat, tank, lan pistul. Beda karo piranti perang sing dienggo dening
para Walanda, para pribumi mung nganggo piranti sak anane kaya keris, pring lan
sakliyane. Pokoke wektu kuwi senjatane perang para pribumi kalah adoh karo sing
dienggo dening para Walanda. Mula ya ora gumun, pasukane Pangeran Samber Nyawa
akeh sing kalah lan mati. Ora mung siji loro nanging atusan apa ewon rakyat
sing wis mati ning tangane para penjajah. Kadadeyan iki marakake Pangeran
Samber Nyawa sedhih lan jengkel. Panjenenganipun ora lila yen rakyate padha
mati ning tangane para Walanda. Pangeran Samber Nyawa duwe sumpah yen bakal
bisa ngalahake para penjajah mau.
“Menapa bakal tetep diterasaken anggenipun perang, Gusti? Kurban
sampun kathah, ageman kita nggih sampun dijarah dening Walanda, dhedhaharan
nggih sampun telas Gusti. Pragoyanipun, perangipun mboten usah dilajengaken,
Gusti.” Lapurane prajurit.
“Ya wis dirampungke wae perange. Padha leren wae.”
“Sendhika dhawuh,
Gusti.”
Pangeran Samber Nyawa sak prajurite padha mundur lan nerusake laku
kanthi ndelik-ndelik supaya Walanda kelangan jejake Pangeran Samber Nyawa lan
prajurite.
Walanda kelangan
jejake Pangeran Samber Nyawa tenan. Akire, Jendral Walanda ngutus prajurite
supaya ndang gage-gage nggoleki papan pandelikane Pangeran Samber Nyawa.
oOo
Ning dalan, Pangeran Samber Nyawa ora bisa anteng.
Panjenenganipun terus mikir piye carane ben bisa ngalahake para penjajah. Yen
nglawan Landa ora nganggo taktik lan mung kanthi terang-terangan mesti wae
kalah, merga piranti perang wae Walanda luwih banget canggihe tinimbang piranti
sing dienggo para pribumi.
“Wah, yen ngene ki terus mesthi akeh rakyatku sing bakal dadi kurban
lan negaraku tetep wae dijajah, kepriye ya yen aku nyoba cara liya? Apa nganggo
cara gerilya wae ya?” Pangeran Samber Nyawa umak-umik dhewe.
“Abdi, abdiku.”
“Kula, Gusti.”
“Ndang gage siyapna lan latihen para prajurit kanggo perang meneh
lawan Walanda, para prajurit latihen kabeh.” Ngendikane Pangeran Samber Nyawa
marang abdine.
Pangeran Samber Nyawa banjur mbentuk pajurit meneh
kanggo nglakokake taktik perang gerilya iki. Kabeh prajurit wis dilatih lan
dikandani babagan perang gerilya. Pangeran Samber Nyawa sak prajurite wis siyap
siyaga nglawan para penjajah nganggo Gerilya, yakuwi perang nglawan musuh
kanthi ndelik-ndelik lan pindhah-pindhah.
Anggone nglakoni perang gerilya, Pangeran Samber Nyawa
karo prajurite padha ndelik-ndelik lan pindhah-pindhah panggonan saka dhaerah
siji ning sijine. Iki kabeh dilakoni supaya mungsuh ora ngerti panggonan ndelik
Pangeran Samber Nyawa sak prajurite. Nek nganti para Walanda ngerti panggonane,
pangeran Samber Nyawa sak prajurite bakalan langsung pindhah panggonan ndelik.
Panggonan sing dingo ndelik ya ora mung ngawur, panggonan sing dipilih Pangeran
Samber Nyawa sak prajurite yakuwi panggonan sing gampang pangan lan ora gampang
dingerteni musuh. Ndelike biyasane ning ndeso-ndeso, gunung, lan alas-alas.
oOo
Wonogiri
Anggone nglimpikne Walanda, Pangeran Samber Nyawa
sakprajurite terus pindhah-pindhah panggonan. Lakune tumuju Lor, ning dhaerah
Wonogiri. Pindhah saka alas siji ning sijine. Turune ya mung sak enggon-enggon,
Pangeran Samber Nyawa ora tau nggresula, piyambake wis biyasa urip prihatin
saka cilik amarga ditinggal seda dening ibu lan bapake diasingne dening
Walanda. Nganti tekan ning tlatah Tirtamoyo. Ning panggonan kuwi, Pangeran
Samber Nyawa nglakoni tapa kungkum ing sawijining lepen. Ning kana Pangeran
Samber Nyawa oleh wahyu senopati. Sakbanjure kuwi, Pangeran Samber Nyawa
nerusake laku. Nanging apese, lakune Pangeran Samber Nyawa sakprajurite iki
dimangerteni karo utusan Walanda, mula prajurit Walanda mau langsung lapuran
karo Jendrale yen Pangeran Samber Nyawa ana ing tlatah sakcedhake Wonogiri.
Mula ora dinanya ning tengah dalan, Pangeran Samber Nyawa sakprajurite dicegat
dening para Walanda, Walanda wis gregeten pengin mejahi Pangeran Samber Nyawa,
pungkasane perang kedadeyan meneh.
“Awake dhewe mundur wae becike, awake dhewe rung isoh nandhingi
kakuwatane para Walanda.” Ngendikane Pangeran Samber Nyawa.
“Lajeng badhe tindhak pundi, Gusti?”
“Wis, sing penting mlaku wae sinambi golek papan panggonan anyar
sing aman kanggo ndelik sawetara wektu iki.”
“Nggih, Gusti.”
oOo
Pangeran Samber Nyawa sakprajurite kalah lan nutukake
laku meneh. Diceritakake Pangeran Samber Nyawa sakprajurite mlayu menyang
sawijining dhaerah kang sinebut Wonogiri. Ning kono, Pangeran Samber Nyawa sak
prajurite isih pindhah-pindhah wae amarga terus ditutake dening para Walanda.
Pangeran Samber Nyawa sak prajurite krasa kesel kabeh awake. Nalika Pangeran
Samber Nyawa golek-golek panggonan sing penak kanggo leren, pas kuwi uga
Pangeran Samber Nyawa weruh ana cahya putih murup saka ngisor wit ringin.
Pangeran Samber Nyawa terus nyedhaki panggonan kuwi.
“Ayo kabeh padha leren ning kana kae wae, ning ngisor wit ringin
kae,” ngendhikane Pangeran Samber Nyawa marang prajurite.
“Nggih, sendhika dhawuh.” Para prajurit terus melu ngetutake, terus
leren ning cedhak kono.
Pas para prajurit leren, Pangeran Samber Nyawa terus
tapa ning ngisor wit ringin mau. Panjenenganipun pengin golek wangsit supaya
panjenenganipun dipangestoni dening Gusti supaya bisa menang anggone nglawan
Walanda. Ing tapane kuwi, Pangeran Samber Nyawa nglakoni pasa 35 dina,
panjenenganipun pasa ora dhahar apa wae sng saka wit-witan utawa woh-wohan,
sega wae ya ora. Nganti sawijining dina, pas panjenenganipun tapa, Pangeran
Samber Nyawa keganggu karo suwara kebo sing lagi padu. Pangeran Samber Nyawa
banjur nyedhaki kebo sing padu mau banjur ditamatake. Ana kebo loro, sing siji
kebone gedhe, la sing sijine kebo cilik. Kebo loro mau padu, anggone padu, kebo
cilik kuwi mau kalah lan lunga. Tibakna kebo cilik sing kalah mau mara ning
sendhang. Ning sendhang, kebo mau kungkum lan ngombe banyu ning kono. Bar
ngombe, kebo mau malih dadi trengginas meneh, kaya-kaya kebone seger banget. Kebo
cilik kuwi mau marani kebo gedhe sing wis ngalahne mau. Bareng padu meneh, kebo
cilik kuwi mau katon samsaya trengginas lan wani alias ora duwe wedi. Kebo
cilik mau menang anggone padu karo kebo gedhe.
“Ya bener, kebo cilik kuwi kalah, lha wong berik karo kebo sing
gedhene semono,” Pangeran Samber Nyawa umak-umik dhewe.
“Abdiku, renea, iki delengen kebo cilik iki mau kalah anggone berik
karo kebo gedhe kuwi. Lha tak tamat-tamatke bareng ngombe banyu lan kungkum ing
sendhang banjur bisa menang nglawan kebo gedhe kuwi.” Ngendikane Pangeran
Samber Nyawa nggumun.
“Inggih, Ndara. Kalawau kula nggih ngertos. Kok saged, nggih,
Gusti?”
“Ya kuwi sing arane kuwasaning Gusti. Ya wis yen mengkono tak
rampungne anggonku tapa dhisik ya?”
“Nggih, Gusti.”
Bar ngulati anggone kebo padha padu mau, Pangeran Samber
Nyawa terus ngrampungake tapane meneh.
oOo
Rampung tapa, Pangeran Samber Nyawa langsung kelingan
meneh karo kedadeyan kebo cilik menang nglawan kebo gedhe sawise ngombe banyu
ing sendhang kuwi. Banjur Pangeran Samber Nyawa jamasan ing sendhang kuwi lan
ora lali ngunjuk banyu sendhange.
“Aku wis bar adus lan ngombe nganggo banyu sendhang ning kene. Saiki
kowe-kowe kabeh padha adusa lan ngombe nganggo banyu sendhang iki.”
“Sendhika Dhawuh, Kanjeng.”
Bar rampungan kabeh anggone adus lan ngombe ing
sendhang, Pangeran Samber Nyawa sak prajurite ngrasa seger banget, beda karo
sakdurunge. Panjenenganipun sak prajurit langsung ngrasa yen kekuwatane padha
nambah. Pangeran Samber Nyawa sak prajurite langsung pada wani nantang para
Walanda. Wis ora nganggo ndelik-ndelik meneh, Pangeran Samber Nyawa sak
prajurite perang meneh nglawan Walanda. Perang diwiwiti meneh, Pangeran Samber
Nyawa sak prajurite isih nganggo piranti perang sing tradisional. Nanging,
Gusti Maha Asih, Pangeran Samber Nyawa sakprajurite bisa menang nglawan
Walanda. Pangeran Samber Nyawa terus mulih menyang Mangkunegaran kanggo niliki
kahanan rakyate sawise ditinggal perang suwe.
oOo
Sendhang Siwani
Amarga kebo cilik sing kalah terus ngombe banyu sendhang
kuwi kebone dadi wani lan menang nglawan kebo gedhe. Kadadeyan kuwi mau sing terus diconto dening
Pangeran Samber Nyawa. Bareng Pangeran Samber Nyawa sakprajurit adus lan ngombe
banyu sendhang kuwi, panjenenganipun sakprajurit terus dadi wani maju meneh
nglawan Walanda terus menang. Mula saka kuwi mau, sendhang kuwi mau diarani
sendhang Siwani (Sing Wani).
“Amarga sapa wae sing ngombe banyu sendhang iki dadi wani, mula
wiwit saiki sendhang iki tak arani sendhang Siwani. Mugia dadi berkah kanggo
sapa wae sing sesuci lan ngombe nganggo banyu sendhang iki,” ngendikane
Pangeran Samber Nyawa nalika semana.
Sendhang Siwani iki manggon ana ing Wonogiri. Sendhang
iki gampang banget ditemokake. Pase ana ing desa Singodutan kecamatan Selogiri
kabupaten Wonogiri. Mlebu ing kawasan kono, rasane adem lan seger. Menawa
pengin adus ing sendhang yawis disiapake. Banyune pancen seger banget, mula ya
ora nggumun yen sing adus ning kono ngrasa yen lungkrahe ilang. Juru kunci ning
sendhang Siwani iki arane Mbah Demang Supardi. Ing dina-dina tartemtu, akeh
peziarah sing mara ing sendhang Siwani kanggo sesirih kanthi cara ngunjuk lan
adus nganggo banyu sendhang ancase mung supaya oleh berkahing Gusti ingkang
Maha Kuwasa.
Sendhang Siwani iki salah sawijining petilasan Pangeran
Samber Nyawa nalika perang nglawan Walanda ing tlatah Wonogiri. Sakliyane
sendhang Siwani iki, uga ana sendhang Nangka kang panggonane ora adoh saka
sendhang Siwani. Mula ya ora nggumun yen Wonogiri disebut minangka kutha kang
dadi seksi bisu perjuangan Pangeran Samber Nyawa, amarga ning Wonogiri dhewe
akeh panggonan petilasane Pangeran Samber Nyawa.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar